top of page

Historien om Gerda IV

Hun blev bygget til Farvandsvæsenet som nr. 4 i rækken med navnet Gerda IV, hendes forgænger Gerda III blev overdraget til de amerikanske jøder og ligger i dag hovedrenoveret i en havn syd for New York.

Gerda IV´s opgaver var primært skift af mandskab på Drogden Fyr, sejlads med proviant, samt bøjearbejde i Sundet syd.

I 2005 skulle Gerda´s sejlads/opgaver privatiseres og skibet skulle på auktion, den blev derefter købt af Rederiet Gerda IV som overtog sejlads/opgaver og har siden udbygget dette væsentlig.

Gerda IV har udført flere bjærgningsopgaver, isbrydning i Færgehavn, udlægning/indtagning af bøjer i rende til Avedøreværket - indsejling til Dragør Ny/Gl. havn, indsejling til Lufthavnens Redningshavn, - afmærkning ved Kastrup Strandpark, - afmærkning af forbudsområde rundt om Saltholm, samt fyr check på Middelgrunds fyrene og Nordre Røse Fyr.

Gerda IV er et lille stærkt skib der klarer opgaver, hvor der normalt skal bruges et større fartøj, dette sammenholdt med besætningens erfaring giver et godt resultat.

 

Gerda IV har 2 besætninger og kan akut tilkaldes med 1 times varsel.

Jeg har sejlet med Gerda IV siden 2005.

Gerda IV i vandet

Praktiske oplysninger om Gerda IV

Længde i fod: 39,7

Bredde i fod: 15,1

Dybgang i fod: 6

Brutto: 19,25

Netto: 8,90

Motor: Volvo Penta TAMD 70 E , 210 hk

Oliefyr

Instrumentering: Radar - 2xVHF - ekkolod - selvstyrer - vindmåler - AIS - søkortplotter - Gps - dGps - Hjertestarter

Ferskvandstanke: 2200 liter

Olietanke: 2200 liter

Hiab Hydraulisk kran 1000kg/7m

Godkendt af Søfartsstyrelsen samt erklæret bevaringsværdig af Skibsbevaringsfonden.

Gerda IV arbejder som vagerkutter med udlægning/optagning af sømærker - tilsyn med Middelgrundsfyrene samt N.Røse fyr,

sejler for Søværnet og Søfartsstyrelsen med bla. besætningsskift på Drogden Fyr.

bottom of page